WORLDBUILD ÖĞRENİMİM #1

ön ama kısa sözcükler

    Son zamanlarda oyun geliştirme üzerine art ve narrative branchlarında okumalar yapmaya başladım. Bunların bir kısmını ne kadar aktif olarak okusam da beynimde sadece yabancı kelimelerin anlamlarının kaldığını ve okuduğum tasarım materyallerinin beynimde pek yer etmediğini düşünmeye başladım. Olaya dair böyle bir farkındalık geliştirdiğim zaman da farklı bir öğrenim yolu denemeye karar verdim.
    Okumalarım sonrası aklımda kalanları sanki başkasına anlatıyormuş gibi tekrar yazmak; hem kendim için bir tekrar olur, hem de bir şeyler öğrendiğime dair kendimi inandırabilirim diye düşündüm. Yani edindiğim bilgileri pratik olarak kullanabilmek ve sonuçlarını görmek, buna göre kendimi revize etmek istedim.
    Umarım güzel bir ilerleme kaydedebiliriz.

WorldBuild Nedir?

    Bu terimi genel olarak atmosfer oluşturmak diye nitelendirebiliriz.
    Oyuncu ve oyun fiziksel dünyada buluştuğunda henüz oyun başlamadan önce çok net bir boyutsal ayrım vardır.

    Oyun başlamadan önce oyuncu, normal fiziksel Dünya'daki kendisidir. Muhtemelen anne karnında doğmuş, uzun süreler boyunca okula gitmiş ve para ile alışveriş yaparak hayatını idame ettiren bir insandır.
    Oyun başladıktan sonra ise bir akım oyuncuyu sarar. Artık kor kömürün sonsuz ateşinden damlayan bir kıvılcımla doğmuş, uzun süreler boyunca iksir yapımı ve karabüyüde ustalaşmaya çabalamış ve Dağ Ork'u avlayarak hayatını geçiren bir alaz-büyücüsüdür.
    İşte bu akımla beraber girdiği, oyuncuyu başka bir şeye dönüştüren, kendinden farklı düşünmeye iten, yeni hisler ve duygular veren bu rol eseri ortama, atmosfere, World denir.
  
    Oyun sırasında kimi zaman oyuncunun oyundan koptuğunu görürüz. Oyuncu, oyun içerisindeki rolünden uzaklaşmaya başlar. Bu durum genelde World'ün inandırıcılığını kaybetmeye başladığı durumlarda gerçekleşir. Oyuncu, World içerisindeki tutarsızlıklar sebebiyle rolden uzaklaşmış olabilir.
    Bu durumu Orta Çağ'da geçen bir dizinin en duygusal sahnelerinin birisinde arkadan uçak geçmesi ve bizim dikkatimizi dağıtmasına, olayın ciddiyetinden uzaklaşmamıza benzetebiliriz. Çünkü OrtaÇağ ve Boeing uçağı çok alakasızdır ve aynı dönemde bulunmaları inandırıcı ve tutarlı değildir. Oyunda bir problem olduğu garipseme duygusuyla aşikar şekilde hissedilir ve atmosferden uzaklaşılır.
    Bu sebepten World çok önemlidir ve bu tip durumlar yaşanmaması için World'u düzenleme, ayarlama işi olan WorldBuild'in çok iyi yapılması gerekir. 
    WorldBuild oyunun motivasyonlarına, hissettirmek istediği duygulara, oyunun mekaniklerine göre tutarlı ve inandırıcı bir World oluşturma işidir. Gerçek Dünya'daki kültürel olaylardan ve tarihten bolca beslenebilir.

Tutarlı World'ü Neler Sağlar?

  Kendi kültürü, kendi fizik kanunları, kendi sosyal mühendisliği, ekonomisi, kendine has iklimi, populist akımları, politikası, biyolojik çeşitliliği, ahlaki kuralları ve daha bir çok parametriği olabilir ve bunu oyunun anlatısal ve mekaniksel özelliklerini çevreleyerek yapar.
    Yani World'ü tutarlı ve inandırıcı yapan şey, katı kuralları ve detayların gerçekçi, doğal  biçimde oyuncuyu içine çekebilmesidir. Bu kuralları sonuna kadar tutarlı tutmak ve detayları bunu besleyecek şekilde ayarlamak çok önemlidir.

  Yer çekiminin bir kuralı olmadan kafasına göre değiştiği bir gerçek hayat hayal edebilir miydiniz?

 Bu kurallar oyuncunun oyun içerisindeki mekaniklerini de büyük ölçüde etkileyecektir.( Belki de tam tersi mekanikler, kuralları etkiler. Yapım aşamasında bu tarz vice versa'lar çok görülür.)
    Oyuncu, levelda yapabildiği şeyleri (mekanikleri) yaparken yabancılık veya garipseme hissetmemeli, hatta o levelda gerçekten yaşanabilecekmiş gibi motive edilmelidir.
    Tutarlı World'ü sağlayabilecek ve geliştirebilecek konuları biraz daha açıyorum.

Terrain (Arazi)
    World'ün somut çevresidir. Neredeyse her şey olabilir. World'ün yansıtmak istediği ortama göre bir uzay üssü, kovboy kasabası veya Olimpos Dağı olabilir. Her türlü iklime sahip olabilir. World'ü oluşturacak olan diğer ögeler Terrain'in üzerinde gerçekleşir. Bu sebepten World'deki içerikleri barındırabilecek bir sürü farklı alandan oluşur.

Kurallar
Kurallar oyunun oynanışını etkiler ve oyun tasarımı açısından da düşünmek gerekir. Genelde gerçek dünyadan esinlenilen kurallar vardır. Solunabilir hava, klasik yer çekimi seviyesi, fizik kuralları. Ama bu durumlarla oynanarak çok güzel World'ler oluşturulabiliyor.
    Fez'de her şeyin 2D olması ve perspektif değiştirerek 3D görebilmemiz gibi ilginç kurallar World'ü ve oynanışı çok orijinal hale getirebilir.

Yaratıklar
World içerisinde hangi yaratıklar var? bu yaratıkların oyunumuzdaki rolü nedir? saldırgan mı barışçıl mı?  saldırgansa havadan mı aşağıdan mı? ne kadar hasar vurabiliyorlar? neye benziyorlar? Onlara binip daha hızlı seyahat edebiliyor muyuz? Öldürdüğümüzde tecrübe kazanıyor muyuz? Nasıl etkileşim kurabiliriz?" gibi cümlelerle konu üstünde derinleşerek daha doğal ve tutarlı bir World oluşturabiliriz.

Bitki Örtüsü
Çevrede bitkiler var mı? Bunları yemekte kullanıyor muyuz? Birleştirdiğimiz zaman başka bir şey üretebiliyor muyuz? Bize hasar verebilen bitkiler var mı? Bitkiler büyüyebiliyor mu? Bitkiler sadece bir dekor mu? Bitkilerin dekordan ayrılması için ne yapmalıyız? İklimden iklime değişiyor mu? Bitkileri biz yetiştirebiliyor muyuz?





Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

SUPER MEAT BOY